Uitstap naar de boerderij van de familie Haesen!
Op maandag 1 juni vertrokken we 's morgens vroeg met de bus naar de boerderij van de familie Haesen. Wat waren we nieuwsgierig wat we daar allemaal zouden gaan zien. Al vlug kregen we een kalfje te zien dat 2 dagen oud was en in een aparte box zat. Boer Tom vertelde ons dat koeien enkel ondertanden hebben en dus geen boventanden. Dit vonden we wel een beetje gek! In de grote stallen zagen we dat de koeien hun eten in hun mond steken door met hun tong dit op te nemen en zo naar hun mond te brengen. Koeien eten een soort muesli en hooi. We leerden ook een ezelsbruggetje om te onthouden waarom hooi om te eten is en stro voor een bedje. Hooi begint met de 'H' van honger en stro met de 'S' van slapen. In de stallen zagen we speciale borstels die de koeien een massage gaven. Na de rondleiding in de stallen kregen we van boer Tom en Luc een glaasje verse melk, blokjes kaas en een koekje. We trokkken verder over het erf van de boerderij waar we de iglo's voor de kalfjes zagen. Deze blijven lekker koel in de zomer en warm tijdens koudere dagen. Boer Tom nam ons mee naar de volgende dieren. Wat een verrassing was dit! Boer Tom en Luc hebben schattige konijntjes die we mochten aaien. Er waren zelfs een aantal babykonijnen. Wat waren de konijnen schattig en lief. Door de grote poort gingen we verder naar de weide waar er twee paardjes stonden, geitjes met hele lange oren en heel veel pluimvee. In de stal zaten zelfs kleine kuikentjes. Deze mochten we aaien en en vasthouden. We hadden het geluk dat er net een kuikentje stilletjes uit een eitje aan het komen was. Om af te sluiten mochten we op het paard zitten!
We hebben enorm genoten van deze leerrijke voormiddag!
Reacties
Een reactie posten