Posts

Posts uit juni, 2026 tonen

Thema 'Boerderij'

Afbeelding
  De afgelopen weken werkten we in het miniklasje rond het thema 'boerderij'. In de vorige post konden jullie zien dat we eerst een bezoekje brachten aan een echte boerderij. Zo konden we ons goed inleven in het leven op de boerderij. In de klas blikten we terug op dit bezoekje door een klasgesprek. Nadien maakten we een tekening over hetgeen we op de boerderij gezien hadden.  De juf had een knip- en plakpuzzel meegebracht. Deze keer moesten we heel goed luisteren naar de opdracht. We mochten enkel de dieren en het boerderijhuisje kleuren! Dan was het tijd om te knippen, te puzzelen en te plakken. Met de duplo bouwden we hokken voor de boerderijdieren. De hokken moesten stevig zijn en natuurlijk moeten de dieren er in passen! We oefenden ook nog op het begrip 'evenveel' door de zonnebloemen evenveel blaadjes te geven. Een leuke kleurplaat op nummer gaf ons de kans om aan cijferherkenning te doen.

Uitstap naar de boerderij van de familie Haesen!

Afbeelding
Op maandag 1 juni vertrokken we 's morgens vroeg met de bus naar de boerderij van de familie Haesen. Wat waren we nieuwsgierig wat we daar allemaal zouden gaan zien. Al vlug kregen we een kalfje te zien dat 2 dagen oud was en in een aparte box zat. Boer Tom vertelde ons dat koeien enkel ondertanden hebben en dus geen boventanden. Dit vonden we wel een beetje gek! In de grote stallen zagen we dat de koeien hun eten in hun mond steken door met hun tong dit op te nemen en zo naar hun mond te brengen. Koeien eten een soort muesli en hooi. We leerden ook een ezelsbruggetje om te onthouden waarom hooi om te eten is en stro voor een bedje. Hooi begint met de 'H' van honger en stro met de 'S' van slapen. In de stallen zagen we speciale borstels die de koeien een massage gaven. Na de rondleiding in de stallen kregen we van boer Tom en Luc een glaasje verse melk, blokjes kaas en een koekje. We trokkken verder over het erf van de boerderij waar we de iglo's voor de kalfjes...